שעון שחמט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שעון שחמט אנלוגי
שעון שחמט דיגיטלי

שעון שחמט הוא אביזר המשמש למדידת וקציבת הזמן של מתמודדים בתחרויות שחמט.

שעון שחמט מורכב משני שעונים הפועלים לסירוגין - כשהאחד פועל השני עומד. לאחר ששחקן מבצע את המהלך שלו הוא לוחץ על הלחצן שלו (הלחצן הקרוב אליו) ובכך מפעיל את שעון יריבו ומפסיק את השעון שלו. הזמן המוקצב לשחקנים הוא בהתאם לחוקים המוסכמים בתחרות הרלוונטית, אך בכל מקרה, לשני השחקנים מוקצב זמן שווה (למעט משחק שובר שוויון ארמגדון). השעון יכול להכריע את המשחק – אם לאחד השחקנים נגמר הזמן בשעונו יחשב לו הדבר להפסד ויריבו יחשב למנצח.

על פי חוקי השחמט בתחרויות השחקן צריך ללחוץ על השעון באותה היד שבה הוא שיחק את המהלך, ואם הוא משחק מהלך ביד אחת ואז לוחץ על השעון ביד השנייה זה נחשב לו כמהלך לא חוקי. כאשר שחקן מבצע שני מהלכים לא חוקיים במשחק תחרותי הוא מקבל הפסד תכני.

בעזרת שעון השחמט ניתן לשחק בקצבים שונים: קלאסי (מעל שעה), וסוגים שונים של שחמט מהיר, אקטיבי (25 דקות) ובזק (בליץ) (5 דקות).

ישנם קצבי זמן בהם יש תוספת זמן עבור כל מהלך. לדוגמא ישנו קצב זמן קלאסי נפוץ בו לכל שחקן יש שעה וחצי, ובעבור כל מהלך נוספים לשעונו עוד 30 שניות.

בשנת 1883, תומס ברייט ווילסון וג'וזף הנרי בלקבורן המציאו את שעון השחמט האנלוגי, ובשנת 1975 הומצא לראשונה שעון שחמט דיגיטלי. כיום משתמשים בתחרויות רק בשעון הדיגיטלי. הזמן הנותר לכל שחקן מופיע בצורה דיגיטלית, ובניגוד לשעוני העבר, ניתן לקבוע במדויק כמה זמן נותר לכל שחקן. בשעונים הדיגיטליים המודרניים ישנן אופציות רבות (לדוגמה, ניתן לבדוק בלחיצה על השעון, כמה מסעים ארך כל המשחק).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שעון שחמט בוויקישיתוף


ערך זה הוא קצרמר בנושא שחמט. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.