אלן ברק סטיוארט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלן ברק סטיוארט
ilean Breac Stiùbhart
לידה 1711 עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1791 (בגיל 80 בערך) עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה סקוטלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
פסל של אלן סטיוארט (משמאל) ודייוויד בלפור הבדיוני (מימין), מתוך "החטוף " של רוברט לואיס סטיבנסון .

אלן ברק סטיוארטגאלית : Ailean Breac Stiùbhart 1791–1711) היה חייל ויעקוביט סקוטי. הוא גם היה דמות מרכזית בתיק רצח שהיווה השראה לרומנים מאת סר וולטר סקוט ורוברט לואיס סטיבנסון.[1]

החיים והרצח באפין[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהתאם למנהגי ההיילנד קלנס, אלן סטיוארט ואחיו גדלו תחת השגחתו של קרוב משפחתם ג'יימס מהגלן באפין. הכינוי שלו, ברק, בא מהמילה "מנוקד" בשפה הגאלית, מכיוון שפניו נשאו צלקות מאבעבועות שחורות. סטיוארט התגייס לצבא הבריטי של ג'ורג' השני ב-1745, רגע לפני המרד היעקוביטי של אותה שנה. הוא לחם בקרב פרסונפאנס, אך ערק ל-Highland Jacobites. לאחר מכן הוא נלחם למען היעקוביטים, אך לאחר שהובסו בקרב קולדן, הוא ברח לצרפת, מלווה את מפקדו וקפטן הקלן שלו, קולונל צ'ארלס סטיוארט מארדשיאל (ארדשיאל לא היה המפקד של האפין סטיוארטס, אלא קיבל את הפיקוד בהיעדרו של המפקד). לאחר שהצטרף לאחד הגדודים הסקוטיים המשרתים בצבא הצרפתי, סטיוארט נשלח חזרה לסקוטלנד כדי לאסוף דמי שכירות עבור מנהיגי הקלנים הגולים ולגייס חיילים לכתר הצרפתי.

ב-14 במאי 1752 נרצח קולין קמפבל מגלנור, הסוכן המלכותי שגובה דמי שכירות ממשפחת ארדשיאל סטיוארטס. מכיוון שאלן סטיוארט איים בעבר על גלנור בפומבי ושאל על לוח הזמנים שלו ליום המדובר, הוצא צו מעצר נגדו. עם זאת, הוא התחמק מניסיון לכידתו. הוא נשפט שלא בפניו ונידון למוות. אביו המאמץ, ג'יימס, הורשע כמסייע לרצח ונתלה. המסקנות חלוקות בשאלה האם אלן סטיוארט היה למעשה הרוצח, ואם לג'יימס סטיוארט הייתה מעורבות כלשהי. ממשלת בריטניה ראתה ברצח של גלנור את הסכנה הפוטנציאלית של התנקשויות יעקוביטים של סוכניהם בהיילנדס, מצד אחד, וגם חידוש פוטנציאלי של הסכסוך בין הקלנים של קמפבל וסטיוארט, מצד שני. הוצאתו להורג של ג'יימס מהגלן הגבירה את חוסר שביעות הרצון של קלן סטיוארט. בסקוטלנד, במיוחד לאחר שהונצח בסיפורת, אלן ברק סטיוארט הוצג כדמות רומנטית.

זמן מה לאחר הרצח נמלט סטיוארט לצרפת, שם המשיך בקריירה הצבאית שלו, וקיבל את הצלב הצבאי היוקרתי לפני פרישתו מהצבא ב-1777. התיעוד האחרון שלו היה שתי תצפיות בפריז בסוף שנות ה-80, אז הוא עדיין טען שהוא לא הרוצח של גלנור. [2]

בתרבות פופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטיוארט מופיע כדמות המרכזית ברומן " החטוף " של רוברט לואי סטיבנסון משנת 1886, הממחיז את הרצח באפין. בגרסה של סטיבנסון לאירועים, אלן ברק סטיוארט הבדיוני עד לרצח של גלנור יחד עם הגיבור דייוויד בלפור, אבל הוא לא הרוצח.

"החטוף" עבר עיבוד נרחב לרדיו, למסך ולבמה; שחקנים שגילמו את אלן ברק סטיוארט כוללים את פיטר פינץ' ( "החטוף" (סרט 1960), מייקל קיין ( "החטוף", סרט 1971 ), ארמנד אסנטה ("החטוף", סרט 1995 ), איאן גלן (סדרת טלוויזיה 2005), מייקל נרדון (BBC Radio, 2016 [3] ) ומלקולם קאמינג "החטוף" (משחק)).

גדוד מתנדבי פרסונפאנס של אלן ברק[עריכת קוד מקור | עריכה]

גדוד מתנדבי פרסונפאנס של אלן ברק, שנוסד ב-2007, הוא אגודה לשחזור היסטורי המתמקדת במרד של שנת 1745 ובהיסטוריה הקשורה אליו.[4] מחצית מהחברים מציגים חיילים אדומים (הצבא הבריטי) והמחצית השינה מציגים מורדים יעקוביטים, כהוקרה על שירותו של סטיוארט בשני הצדדים של הסכסוך, ובהתאם לכך נקראת על שמו. האגודה ממוקמת בפרסונפאנס, מזרח לות'יאן, אך מופיעה באירועים ברחבי הארץ ויש בה חברים מרחבי סקוטלנד.

מקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Nicholson, Eirwen EC "Allan Stewart", בתוך Matthew, HCG ובריאן הריסון, עורכים. מילון אוקספורד לביוגרפיה הלאומית . כרך 52, 628. לונדון: OUP, 2004.
  • נימו, איאן (2005). הולכים עם רצח: על שביל החטופים . בירלין בע"מ בכריכה רכה.
  • גיבסון, רוזמרי. "רצח אפין: במילים משלהם" היסטוריה סקוטלנד. כרך 3 מס' 1 ינואר/פברואר 2003
  • מקארתור, סגן גנרל סר וויליאם: 'רצח אפין ומשפטו של ג'יימס סטיוארט' (1960) הוצאת JMP.
  • האנטר, פרופסור ג'יימס. "קולדן ואיש השבט האחרון"

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Auslan Cramb (14 בנובמבר 2008). "18th Century murder conviction 'should be quashed'". The Daily Telegraph. {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ Carney, Seamus (1989). The Killing of the Red Fox: An Investigation into the Appin Murder. Moffat: Lochar Publishing Ltd. ISBN 0948403152.
  3. ^ "Episode 1, Robert Louis Stevenson: Kidnapped, Drama – BBC Radio 4". BBC. ארכיון מ-14 באוגוסט 2017. נבדק ב-30 בדצמבר 2023. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ "Alan Breck's Volunteer Regiment". אורכב מ-המקור ב-2016-03-03.