שיחה:גרשון זק

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 14 שנים מאת Fttxguru בנושא השתייכות

אם ידועים למישהו פרטים נוספים, אנא הרחיבו. בולטת בחסרונה שנת פטירתו שלא מצאתי בשום מקום. Assafשיחה 13:54, 26 באוקטובר 2007 (IST)תגובה

גרשון זק[עריכת קוד מקור]

גרשון זק לא היה רב חובל כלל, לא היה איש צבא ולא בעל רקע צבאי ולכן גם לא חוייל. הוא היה מנהל חיל הים. בהכשרתו היה מורה ואיש חינוך מנערי בן גוריון ( נערי בן גוריון כתבה במעריב אוקטובר 1997 לובה אליאב ואברהם עופר אשר גם להם לא הייתה כל הכשרה ימית מקצועית).

פול שולמן מתנדב מח"ל לא נשא דרגת אלוף בהקמת חיל הים הוא היה קומנדר בצי האמריקאי. נתקל בבעיות קשות בהפיכת חיל הים לצי ימי צבאי בעיקר מצד אנשי הפלי"ם. את דרגת האלוף קיבל שולמן בדיאבד במסיבה שנערכה עבורו בשנת 1993 . צלם האירוע הוא שלמה שוהם מחיפה.

יש לתקן ערך זה כי הוא אינו נכון.

באם הנכם חולקים עלי להלן ציטוטים מעבודת MASTER של ענת קדרון בהנחיית פרופסור גלבר.

ארגון המטה והפיקוד: שאלת הפיקוד על חיל הים לא היתה שאלה פשוטה. האינטרסים המנוגדים בין המרכיבים השונים אותם ניסה בן גוריון למזג בחיל היוו גורם מעכב. מינוי של אחד מראשי הפלי"ם היה בעיתי מבחינה פוליטית לבן גוריון. גם מבחינה מקצועית הוא לא העריך את היכולת של יוצאי הפלי"ם להקים חיל כפי שראה בחזונו. בניגוד ליוצאי הRAF (חיל האוויר הבריטי), יוצאי הצי הבריטי לא היו בדרגות קצונה והיו חסרי נסיון אירגוני. רובם שרתו בתפקידים טכניים על האניות. מומחים מחו"ל יתפסו כחסרי אחיזה במשימה הציונית - המורכבות היתה רבה. גם שאלת הכפיפות הפיקודית עמדה על הפרק. מעמד שירותי הים והאויר עדיין לא הוגדר: האם יתפתחו כזרועות נפרדות, ולא יהיו כפופים למטכ"ל, האם יהוו "שירותים" לחיל היבשה. האם הכפיפות תהיה למטכ"ל, ישירות לשר הביטחון וכו'. הדגם הבריטי בו מופקד אדמירל פוליטי עמד גם הוא על הפרק. יש לזכור שהשירות הימי הוקם בעיצומה של המלחמה, כלומר היתה חשיבות רבה ש "העסק יעבוד" שלא תבוזבז אנרגיה מיותרת על בעיות פיקוד וקבלת פיקוד. (בעיות תפקוד וגיוס היו ממילא בגלל הנחישות של בן גוריון להעביר את הפלוגה הימית מרשות הפלמ"ח ולא לבנות את השלד הפיקודי החדש עליה). כפי שכבר הוראה, מבנה הפיקוד נחלק לפיקוד כללי ולפיקוד מקצועי. גרשון ז"ק מונה ב3.3.48 כראש השירות. ז"ק, איש חינוך שעסק אותה עת בהקמת בית ברל, היה בעל שני יתרונות ברורים בעיני בן גוריון: הוא היה איש אירגון מעולה, וחבר מפא"י. רקע ימי לא היה לו כלל. תפקידו של ז"ק כפי שהוגדר בפקודת הקמת השירות שניתנה ע"י גלילי ב 17.3.48 היה "המרכז גרשון זק ישמש – עד קביעת האגף – כבא כח המטה (הכללי)". אגף חיל הים במשרד הבטחון לא הוקם עד לאחר המלחמה, וכך נותר ז"ק בקשר ישיר עם בן גוריון, ולא כפוף למטכ"ל. נוספת לכך העובדה כי ז"ק היה אזרח. הוא אמנם עבר תהליכי חיול, אולם מעולם לא ניתנה לו דרגת קצונה, הוא לא לבש מדים, ויש סתירה בעדויות בעל פה האם היה לו מספר אישי או לא (הוא עצמו טוען שכן, על פי טל וינאי לא..)

כמו כן עדותו של אבי ז"ל בראיון למורשת חי תומכת בכך.

רב החובל שנסע לבצע רכש הוא לא אחר מאשר זאב הים. בקיצור בילבול רב בערך זה כולל סלט שלם באתר דובר צה"ל באותו עניין.

בברכה 212.199.104.198 09:16, 17 בדצמבר 2008 (IST) ראו ערך שרשמתי מתנדבי הצי הבריטי המלכותיתגובה

מפקדי חיל הים[עריכת קוד מקור]

תקנו את הערך שם כי גם אינו נכון. תיקנתי כאן, אנא שפצרו אך אל תכניסו טעויות.

השתייכות[עריכת קוד מקור]

זק היה מנהל שירות הים במשרד הבטחון ולא צה"ל בצה"ל היה פול שולמן תיקנתי בערך

Fttxguru - שיחה 20:21, 6 בדצמבר 2009 (IST)תגובה