שיחה:גלגל המזלות

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 9 שנים מאת Danny-w בנושא תימוכין במחקרים

הערך מבלבל באופן מוחלט בין עובדות אסטרונומיות (שגויות חלקית) לבין אסטרולוגיה. הבלגן חוגג כאן, בערכי המזלות, ובחוסר בהירות של הקשר בין קבוצות כוכבים למזלות. משם הבלגן גלש לערכי החודשים העבריים, כאשר אורי רדלר מתוך כוונות טובות המציא אסכולות מיסטיות ביהדות שלא היו ולא נבראו.

אני מצטט מתוך "המדריך בשמי ארצינו" של אשר ארליך מהדורת 1959 (עמוד 12):

"נסתכל בשיפולי הרשיע במזרח, לפני הנץ החמה. אז נראה את קבוצת הכוכבים, ה"צועדת" ביום זה לפני השמש .... נסתכל שוב אותו יום, תכף לאחר שקיעת החמה, בשיפולי הרקיע במערב, אז נראה את קבוצת הכוכבים ה"הולכת" ביום זה אחרי השמש ... בין שתי הקבוצות נמצאת הקבוצה השוכנת ביום זה בעורף השמש ואינה נראית כלל בגלל זוהר היום. קבוצה זו היא מזל החודש הנוכחי."

אין לזה ולא כלום עם אמונות, דעות, או כל דבר אחר. זוהי עובדה מדעית. היא לא מדוייקת מכמה סיבות. הכינויים של המזלות דרשו דמיון די מפותח, ההתאמה לתאריכים לא מדוייק ולפי ערך זה נע עם השנים. ובוודאי שההתאמה ללוח העברי השמשי-ירחי אינה מדוייקת. אולם מי שהתאים את המזלות לחודשים העבריים (והדבר נעשה לפני כתיבת תנחומא כמדומני במאה השמינית) עשה התאמה מדעית מבחינתו ללא שום קשר לאמונה כלשהי.

לאחר מכן נעשו רציונליזציות. אין בהן יותר מפולקלור, כמו שאומרים בחתונה של חן ויפה שהיופי מתעצם תחת החופה כך אומרים שבחודש "מזל דגים" הדגים מתרבים או שיש מזל. אין לזה כלום עם אסטרולוגיה. העובדה המצערת שבאו אי אלו שוטים (לפחות לפי הרמב"ם) וייחסו קשר בין המזלות לתכונות האדם אינה צריכה להשפיע על הויקיפדיה. בוודאי שהיא אינה דורשת המצאת קבוצות מיסטיות יהודיות שלא היו ולא נבראו.

אני מציע שנקפיא קצת את המצב, נרגע נלמד את הנושא ונתקן. יעקב בויקי 19:06, 23 מאי 2006 (IDT)

אני מציע להיעזר במאמר על גלגל המזלות ב-Jewish Encyclopedia. לפי המאמר הזה, הקישור בין המזלות לחודשים נמצא כבר בספר יצירה. נתנאל 19:36, 23 מאי 2006 (IDT)

עוד על הבלגן[עריכת קוד מקור]

מסכים בהחלט לדבריו של יעקב בויקי. צריך לערוך את הערך כולו מחדש, ולא צריך לתרגם כל שטות מהערך באנגלית DMY 17:54, 24 יולי 2006 (IDT)

"קבוצת כוכבים קטנה, העמומה ביותר בגלגל, אך בעלת צביר כוכבים די נחמד"[עריכת קוד מקור]

מה זה צביר כוכבים די נחמד?

(במזל סרטן)

ובכלל כל החלק על הדמויות בגלגל צריך עריכה כדי שפחות יראה כמו תקציר של זינה הנסיכה הלוחמת ויותר כמו אינצקלופדיה. בברכה, Shayakir שיחה. 13:58, 31 יולי 2006 (IDT)
ניטפוק:אנציקלופדיה. 192.115.100.11 21:54, 31 יולי 2006 (IDT)

הביאורים המיתולוגיים מלאים שגיאות[עריכת קוד מקור]

לגבי המינטאור ולגבי קסטור ופולוכס...

מיתולוגיה ויהדות[עריכת קוד מקור]

למה לא מוזכרות גם סיבות אחרות כמו: תאומים - משה ואהרן/שני לוחות הברית, או, דגים: שני דגים ע"ש שני אדר, וכו'? דג ירוק - שיחה 14:13, 19 בפברואר 2010 (IST)תגובה

בלהבלהבלה , בלהבלהבלהבלהבלה קציצת סרטן .

עתיד[עריכת קוד מקור]

כולם מאמינים במזלות אז הם לא כימים או שכן אני לא יודעים זות 87.70.183.110 19:30, 18 באוקטובר 2011 (IST)תגובה

לא כולם מאמינים במזלות. אנשים רבים חושבים שאמונה זו היא איוולת. דוד שי - שיחה 20:12, 18 באוקטובר 2011 (IST)תגובה


קישור שבור[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 08:00, 14 במאי 2013 (IDT)תגובה

חסר היסטוריה[עריכת קוד מקור]

מתי לראשונה הופיעו המזלות? מי המציא את זה וכד'


קישור שבור 2[עריכת קוד מקור]

במהלך מספר ריצות אוטומטיות של הבוט, נמצא שהקישור החיצוני הבא אינו זמין. אנא בדקו אם הקישור אכן שבור, ותקנו אותו או הסירו אותו במקרה זה!

--Matanyabot - שיחה 16:53, 30 בדצמבר 2013 (IST)תגובה

תימוכין במחקרים[עריכת קוד מקור]

מחקר שהתפרסם היום בעיתון "הארץ", ("מחקר: עונת הלידה משפיעה על מצב רוחו של האדם לאורך חייו") טוען לקשר בין מועד הלידה לבין מאפייני אישיות מסויימים של האדם. לשיקול דעת העורכים אם להכניס את העניין לערך, ובאיזה אופן. בברכה, דני. Danny-wשיחה 22:40, 23 באוקטובר 2014 (IDT)תגובה

זה מוזר שמזל עקרב נמשך רק שבוע לפי תאריכים אסטרונומיים וכל השאר הם בערך חודש (כולל נושא הנחש), לא?