לדלג לתוכן

שיחה:אוליה זילברמן

תוכן הדף אינו נתמך בשפות אחרות.
הוספת נושא
מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תגובה אחרונה: לפני 5 שנים מאת Aviados בנושא על אוליה זילברמן

על אוליה זילברמן[עריכת קוד מקור]

באופן בהחלט לא מפתיע, המידע שעלה בידי למצוא על אודותיה דל למדי; אין באפשרותי לנקוב אפילו בשנת לידתה או בתאריך פטירתה המדויק. כדאי לראות מה התפרסם ב"מעריב" וב"על המשמר" עם מותה (נכון לרגע זה הגיליונות הרלוונטיים טרם הונגשו באתר עיתונות יהודית היסטורית), אבל בינתיים זה מה שיש... פרטים נוספים יימצאו בוודאי גם בארכיוניהם של שני עיתונים אלה.
אגב כך: כשנפטר ב-1958 בלוס אנג'לס אחיה, אלברט זילברמן, עורך-דין ועסקן בהסתדרות ציוני אמריקה, צוין כי הוא "יליד פרוסקורוב, בן למשפחה לאומית-ציונית" וכי הותיר "אם, אח ושלוש אחיות עם משפחותיהן בארץ" (אלברט י. (עבא) זילברמן, דבר, 16 בספטמבר 1951). מכאן ניתן לשער (א) כי גם זילברמן נולדה בעיר פּרוֹסקוּרוֹב שבאוקראינה (כיום חמלניצקי) – ואכן, הייתה משפחה מוכרת בעיר בשם זה, אולי זו משפחתה שלה? (ב) כי זילברמן אולי עלתה לארץ ישראל מלוּוה בבני משפחה נוספים – אולי אמהּ ושתי אחיותיה; ו-(ג) כי היא נולדה לכל המוקדם בשנות ה-90 של המאה ה-19. אבל כמובן, כרגע כל אלה השערות בלבד.
פרטים ביוגרפיים נוספים: בקטלוג הספרייה הלאומית של צרפת (המידע התקבל אולי מהספרייה הלאומית בירושלים) נטען כי היא הייתה "מבקרת מוזיקה ביומונים 'על המשמר' (1944–1955) ו'מעריב' (1956–1981)". לא ברור אם צדקו שם בעניין מועד הפסקת עבודתה של זילברמן ב"על המשמר" – באתר עיתונות יהודית היסטורית מופיעים פרסומים משלה עד מאוחר הרבה יותר מ-1955 – עד ספטמבר 1968 (וסריקת העיתון באתר בינתיים נפסקת לא הרבה אחר כך, כך שאין כאן אינדיקציה להפסקתם גם אז).
באותו מקור צוין כי עלתה לארץ ישראל "בשנות ה-30". וכמו כן, גם שם נזכר השם "אורליה"; השם "אוליה" (Оля) הוא כידוע צורת הקטנה מקובלת של "אולגה", אבל אולי אורליה היה שמה הרשמי?
ולבסוף, בספר 20 Years of Israeli Music משנת 1968, שבו השתתפה, היא מוגדרת כ"מוזיקולוגית, מורה למוזיקה, מבקרת מוזיקה בעיתונים היומיים 'מעריב' ו'על המשמר'" (כתיב שמה: Olya Silberman).
אגב, היא פרסמה בכתב העת "במה" מאמר בשם: "על שמיעה בצבעים (Audition colorée): עם סרט ה'פנטסיה' לוולט דיסני" :) (ופרסמה שם עוד מאמרים, "יואכים סטוצ'בסקי", "פרופ. ד. שור: (ליובלו ה-75)", "אמת ובדותות מסביב לשופן" ועוד.)
מי שיכבדו אותנו בפרטים נוספים על אודותיה – תבוא עליהם הברכה. אביעדוסשיחה 17:16, 25 בינואר 2019 (IST)תגובה