פורטל:פמיניזם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

רענון הפורטל כיצד אוכל לעזור?    

פורטל פמיניזם
ג'ודית באטלר
אנג'לה דייוויס
פביאנה רודריגז
קתלין האנה
קייט מילט
אניטה סרקיזיאן
אנדריאה דבורקין
בל הוקס
אסתר עילם
עמליה זיו
חיה שלום
חנה ספרן
קמלה פאנט
ק. אג'יתה
אמלין פנקהרסט
ואנגרי מאטאיי
אולמפ דה גוז'
ברברה גיטינגס
גאדיס אריביה
צ'נדרה טלפדה מוהנטי
נואי איטו
אקיקו יוסאנו
נוואל א-סעדאווי
באפי סיינט-מארי
מרי אן שד
רוזה לוקסמבורג
אורטל בן דיין
אורית קמיר
יפעת ביטון
טל דקל
סמדר לביא
גרייס לי בוגס
אליס ווקר
דורותי אליסון
סטייסיאן צ'ין
וירג'יניה וולף
בלה אבצוג

פמיניזם היא אסופה של אידאולוגיות, תנועות פוליטיות, תנועות חברתיות ותאוריות אשר מטרתן שחרור נשים מדיכוי וקידום שוויון מגדרי, מבחינה משפטית, פוליטית, חברתית, כלכלית ואישית. בכלל גישות אלה כלולים המאבק לשוויון על פי חוק, המאבק לשוויון הזדמנויות בחינוך ותעסוקה והמאבק נגד אלימות כלפי נשים. נהוג לייחס את ראשיתו של הפמיניזם במאה ה-19 באירופה, כאשר קמה תנועת הסופרג'יזם, שהתמקדה בהשגת זכויות בסיס פורמליות, כגון זכות ההצבעה.

מאז גל ראשון זה קמו עוד "גלים" – הגל השני שהושפע על ידי המהפכה המינית והתנועה לזכויות האזרח בארצות הברית, הגל השלישי שכולל הסתכלות מזווית של זהויות (תאוריה קווירית, פמיניזם שחור), וגל רביעי שבהתהוות מתחילת המאה ה-21 – המאופיין בשימוש בטכנולוגיה ובמדיה החברתית, ובראייה גלובלית. פעילות למען זכויות נשים או העצמת נשים שקודמת למאה ה-19 נקראת לעיתים "פרוטו-פמיניזם".

פמיניזם אינה גישה או אידאולוגיה אחת רציפה. יש אינספור וריאציות ותנועות פמיניסטיות – כאלה שמשולבות באידאולוגיה אחרת (פמיניזם מרקסיסטי, אנרכה-פמיניזם), אחרות שנובעות מתוך אמונות יסוד שונות (פמיניזם ליברלי, פמיניזם רדיקלי), ולפעמים מתוך קבוצת ייחוס מסוימת (פמיניזם דתי ביהדות). הפמיניזם מתבטא בתחומי פעילות שונים – אקטיביזם, מחקר אקדמי, אמנות וספרות, חינוך, גאוגרפיה – למעשה, ניתן לגשת לכל תחום בראייה פמיניסטית ובביטוי פמיניסטי. עם זאת, יש נושאים ספציפיים שהם תחומי עניין של הפמיניזם, בכללם אלימות מינית, אפליה על רקע מגדרי, זכויות שהן ספציפיות לנשים (כמו הזכות להפלה או לחופשות לידה), וזנות או סחר בנשים וילדות.

מרב מיכאלי היא חברת כנסת (בכנסת ה-19 ובכנסת ה-20) מטעם מפלגת העבודה. לפני בחירתה לכנסת הייתה עיתונאית, מנחת טלוויזיה ושדרנית רדיו.

מיכאלי היא פעילה פמיניסטית, שבין עמדותיה התנגדות למוסד הנישואים, והקפדה על דיבור בלשון אישה (גם ב"מחיר" של שיבוש לשוני). היא יצאה נגד "משמרת הצניעות" בכנסת, כאשר תחת תואנה של קוד לבוש, לא הורשתה העוזרת הפרלמנטרית שלה להיכנס למשכן. מיכאלי עצמה מנהלת מערכת יחסים לא קונבנציונלית עם בן זוגה, ליאור שליין - השניים גרים בדירות נפרדות, בשכנות, והחליטו במודע לא להביא לעולם ילדים. התנהלותה של מיכאלי בשם הפמיניזם פעמים רבות מעורר סערה, כמו במקרה בו הפשילה את חולצתה במהלך שידור חי בטלוויזיה, כמחאה נגד התייחסות מבזה ומחפיצה כלפי נשים בראיון מצד שדרן הרדיו רזי ברקאי ואמנון שומרון, מקורבו של הנשיא לשעבר משה קצב אשר הורשע באונס. גם בפעילותה בכנסת, מיכאלי מתמקדת רבות בחוקים שנועדו להיטיב עם נשים, אך לא רק - כולל חוקים להפללת צרכני זנות, הסדרת סכסוכים משפטיים במסגרת גירושים, ומניעת התעמרות במקום העבודה.

״אם תבוא אורחת ממאדים היא תהיה בטוחה שרק גברים גרו במדינת ישראל לאורך הדורות, שאם לא כן הרי גם נשים שחיו כאן היו מונצחות בשמות רחובות, לא?"

זרמים ופילוסופיה

פמיניזם רדיקלי - פמיניזם ליברלי - פמיניזם שחור - פמיניזם מזרחי - פמיניזם סוציאליסטי - פמיניזם פוסטמודרני - פמיניזם מרקסיסטי - פמיניזם תרבותי - פמיניזם פוסט-קולוניאלי - אנרכה-פמיניזם - אקופמיניזם - פמיניזם לסבי - פמיניזם דתי (יהדות) - פמיניזם אסלאמי - פמיניזם הצטלבותי - סייבר-פמיניזם - טרנס-פמיניזם - קוויר-פמיניזם - פמיניזם סקס-פוזיטיב - פמיניזם בדלני - פמיניזם צ'יקנה - פמיניזם נוצרי - פרוטו-פמיניזם - סופרג'יזם - פמיניזם אפריקאי

פמיניזם
ארגונים ומוסדות
בעולם
איום הלוונדר - גרילה גירלז - פמן - ליגת נשים בינלאומית לשלום וחירות - מוחרס ליברס - צבא נשות השלום - תא 16 - גולאבי גאנג - W.I.T.C.H
בישראל
א-סיוואר - אחותי - למען נשים בישראל - איתך - משפטניות למען צדק חברתי - אל"ף (ארגון לסבי פמיניסטי) - אשה לאשה - מרכז פמיניסטי חיפה - בת שלום - עמותת כ"ן - כייאן - מרכז צדק לנשים - נשים לגופן - קואליציית נשים לשלום - קולך - קל"ף - רוח נשית - שדולת הנשים בישראל - תנד"י
פמיניזם


שלט מצעדת הנשים בברצלונה, ספרד, ינואר 2017
חוק
חוק

החוק למניעת הטרדה מינית בישראל נחקק רק בשנת 1998, בעקבות הצעה שיזמה והובילה ד"ר אורית קמיר. לפני שעבר החוק, הטיפול היחידי בהטרדות מיניות בחוק הישראלי היה במסגרת חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, התשמ"ח-1988, שלא סיפק הגדרה כה ספציפית להתנהגות אסורה, ואילו לפני 1988 לא היה קיים המונח בחוק הישראלי. בעקבות החוק ופרשיות ציבוריות מתוקשרות בנושא, הפכה סוגיית ההטרדה המינית לנושא מרכזי בסדר היום הציבורי בישראל.

עמם פליטה
עמם פליטה

אלדורדו ג'ונס הייתה ממציאה אמריקאית הידועה כ"אשת הברזל". היא המציאה מגהץ חשמלי קל, משטח גיהוץ מתאים לנסיעות, ואת עמם הפליטה למטוסים.

פמיניזם סקס-פוזיטיב חובק את כל טווח המיניות האנושית ומבוסס על הרעיון שחופש מיני הוא מרכיב חיוני בחופש של נשים.

מדיסון יאנג


סמל מאזני צדק עם סמל אישה וסמל גבר
סמל מאזני צדק עם סמל אישה וסמל גבר

פסק הדין רדיו קול ברמה בע"מ נגד קולך – פורום נשים דתיות הוא החלטה שנתנה בשנת 2015 ברשות ערעור אזרחי לבית המשפט העליון. ארגון קולך הגיש לבית המשפט המחוזי בקשה להגשת תובענה ייצוגית בעילה של הדרת נשים, בעקבות מדיניותה המוצהרת של תחנת הרדיו המסורתית שלא להשמיע נשים בתחנה בין השנים 2009–2011. בקשת הארגון התקבלה בהחלטתו של בית המשפט המחוזי.

כחלק מהתנאים לאישורה של תובענה ייצוגית, היה על בית המשפט המחוזי לבחון אם מתקיימת עילה להגשת התובענה ואם המייצג כשיר לייצג באותה התובענה. בית המשפט המחוזי השיב בחיוב לשתי השאלות וקבע שהארגון כשיר לייצג בתובענה. על החלטה זו ערערה תחנת הרדיו. בית המשפט העליון בחן את תופעת הדרת הנשים בכלל ואת השאלות הקונקרטיות בפרט וקבע כי פסק דינו של בית המשפט קמא נותר על כנו למעט הדגשות נקודתיות. כיום מתקיימים הליכים בתובענה הייצוגית עצמה.

זוהי החלטתו הראשונה של בית המשפט העליון בשאלת אפשרותו של ארגון לייצג קבוצה בתובענה ייצוגית. עצם הכשרתו של ארגון קולך פתחה פתח לקידום זכויות ואכיפת החוק על ידי תביעה אזרחית ופיצויים ממוניים בדרך של תובענה ייצוגית ומקדמת שיח על זכויות אדם שלא על ידי עמידה בתנאי הסף של בית המשפט הגבוה לצדק.

ספרים, מוזיקה, סרטים, מחזות, אמנות, ועוד.

עטיפת האלבום
עטיפת האלבום

Exile in Guyville הוא אלבום הבכורה של זמרת האינדי רוק האמריקאית ליז פייר. האלבום יצא ביוני 1993 לשבחי המבקרים והצלחה מסחרית, עדיין מופיע ברשימות רבות של האלבומים הטובים ביותר. הוא נחשב גם כאבן דרך במוזיקת הרוק האלטרנטיבית, ודורג במקום 327 על ידי מגזין המוזיקה רולינג סטון ברשימת 500 האלבומים הגדולים של כל הזמנים הרשימה. עד יולי 2010, האלבום מכר 491,000 עותקים.

רוצים לעזור? הנה כמה משימות שבהן אתם יכולים לתרום:

רשימת ערכי נשים וערכים על פמיניזם במיזם נשים באדום

ובנוסף - מצאו ערכים לשיפור בנושא פמיניזם: לשכתובלעריכהלהשלמהקצרמריםחדשיםדורשי מקורלפישוט

בלי תמונה (יש לגלול את המסך כלפי מטה)