ערב של יום בהיר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"ערב של יום בהיר"
סינגל בביצוע אפרים שמיר
יצא לאור אוקטובר 1976
שפה עברית
אורך 5:09
חברת תקליטים CBS ישראל[1]
כתיבה יהונתן גפן[2]
לחן אפרים שמיר[2]
עיבוד אפרים שמיר[3]

"ערב של יום בהיר" הוא שיר שכתב יהונתן גפן והלחין וביצע הזמר והמוזיקאי הישראלי אפרים שמיר. השיר התפרסם ב־1976 כסינגל מתוך אלבומם המשותף של שמיר ואשתו באותה התקופה, אַסְתָּר, "אפרים ואסתר שמיר" (1977).

על השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

לחנו של השיר חובר ב־1976. כשנה לפני שיהונתן גפן קיבל את הלחן משמיר, ניסתה להקת "כוורת" להשיק קריירה בארצות הברית. ללהקה נקבע אודישן בחברת התקליטים "פולידור" (בארצות הברית).

חברי "כוורת" היו מנגנים זה לזה דברים שחיברו (גם כאלה שלא יועדו ללהקה) במטרה לקבל פידבק מחבריהם. גם שמיר השמיע לחבריו את הלחן חסר המילים שחיבר. לקראת האודישן ידע שותפו של שמיר ללהקה דני סנדרסון ששירים היתוליים עם הווי ישראלי, כפי שהיו רוב שירי "כוורת", לא יעניינו את חברת התקליטים האמריקאית, והוא פנה לשמיר יום לפני האודישן בבקשה להשתמש בלחן שחיבר כחלק מהמגמה שלו להציג באודישן גם שירים רציניים. סנדרסון כתב ללחן של שמיר מילים באנגלית לשיר שנקרא "You Are My Soul". אף על פי כן הלהקה לא עברה את האודישן, ובזאת תם הניסיון של "כוורת" לפרוץ לארצות הברית[א]. כשבני הזוג אפרים ואסתר שמיר עבדו על אלבומם המשותף, "אפרים ואסתר שמיר", שמיר מסר את הלחן שלו ליהונתן גפן, וזה כתב את "ערב של יום בהיר", שנכלל באלבום[5][6][4].

מצעדי פזמונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר הוצג למצעד הפזמונים השבועי של רשת ג' ב־25 באוקטובר 1976[7] וצעד 12 שבועות, עד 31 בינואר 1977[8]. בשיאו הגיע למקום השישי ב־20 בדצמבר 1976[9]. במצעד הפזמונים העברי השנתי לשנת תשל"ז של התחנה הוא דורג במקום ה־17[10].

מיקומי שיא[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏  מצעדים שבועיים (1976–1977)
מדינה מצעד מיקום שיא
ישראל רשת ג' 6[9]


‏  מצעדי סוף שנה (תשל"ז)
מדינה מצעד מיקום שיא
ישראל רשת ג' 17[10]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ בכל זאת חברי הלהקה יצאו לסיבוב מחוף אל חוף והתקבלו בהתלהבות בעיקר אצל יהודי ארצות הברית[4].

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]