לדלג לתוכן

משתמש:Ymm/כ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

כשל המהמר, הידועה גם בשם כשל מונטה קרלו, היא התפיסה השגויה על פיה אם משהו קורה בתדירות גבוהה יחסית לתדירות הרגילה בפרק זמן נתון, אזי בעתיד הוא יקרה בתדירות נמוכה יותר (או להיפך - אירוע שקורה פעמים מועטות ביחס לבדרך כלל, יקרה בעתיד בתדירות גבוהה יותר). במצבים שבהם התוצאה הנצפית היא אקראית ומורכבת מניסויים בלתי תלויים של תהליך אקראי (סטוכסטי), תפיסה זו מוטעית. כשל לוגי זה עשוי להתעורר במצבים רבים, אך הוא קשור באופן הדוק להימורים, שם הוא נפוצה בקרב שחקנים לא מנוסים.

המונח "כשל מונטה קרלו" נטבע לאור אחת הדוגמאות המוכרות ביותר של התופעה, אשר התרחשה בקזינו של מונטה קרלו בשנת 1913. [1]

דוגמאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטלת מטבע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטעות של המהמר ניתן להדגים על ידי בהתחשב לזרוק שוב ושוב של מטבע הוגן . התוצאות ב הטלות שונות הן עצמאיות מבחינה סטטיסטית ואת ההסתברות לקבל ראשים על הטלה אחד היא 12 (אחד בשנייה). ההסתברות של מקבל שני ראשים בשתי הטלות היא 14 (אחד מכל ארבעה) ואת ההסתברות לקבל שלושה ראשים בשלוש הטלות היא 18 (אחד מכל שמונה). באופן כללי, אם אני הוא האירוע שבו לזרוק אני של מטבע הוגן עולה בראש, ואז:

הפענוח נכשל (שגיאת תחביר): {\displaystyle <mrow class="MJX-TeXAtom-ORD"><mstyle displaystyle="true" scriptlevel="0"><mo movablelimits="true"> <math>\Pr\left(\bigcap_{i=1}^n A_i\right)=\prod_{i=1}^n \Pr(A_i)={1\over2^n}} </mo><mrow><mo> </mo><mrow><munderover><mo> </mo><mrow class="MJX-TeXAtom-ORD"><mi> </mi><mo> </mo><mn> </mn></mrow><mrow class="MJX-TeXAtom-ORD"><mi> </mi></mrow></munderover><msub><mi> </mi><mrow class="MJX-TeXAtom-ORD"><mi> </mi></mrow></msub></mrow><mo> </mo></mrow><mo> </mo><munderover><mo> </mo><mrow class="MJX-TeXAtom-ORD"><mi> </mi><mo> </mo><mn> </mn></mrow><mrow class="MJX-TeXAtom-ORD"><mi> </mi></mrow></munderover><mo movablelimits="true"> </mo><mo stretchy="false"> </mo><msub><mi> </mi><mrow class="MJX-TeXAtom-ORD"><mi> </mi></mrow></msub><mo stretchy="false"> </mo><mo> </mo><mrow class="MJX-TeXAtom-ORD"><mfrac><mn> </mn><msup><mn> </mn><mrow class="MJX-TeXAtom-ORD"><mi> </mi></mrow></msup></mfrac></mrow></mstyle></mrow> </math> </img> .

[[קטגוריה:דפים עם תרגומים שלא נסקרו]]

  1. ^ "Why we gamble like monkeys". BBC.com. 2015-01-02.