משתמשת:Laliv g/בוק סרפינג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Laliv g.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Laliv g.

בוק סרפינגאנגלית: BookSurfing) הוא מיזם חברתי-תרבותי חינמי המפגיש בין אנשים דרך הקראת טקסטים. בכל מפגש משתתפים עד עשרה אנשים אקראיים המקריאים טקסטים שבחרו מראש ומשוחחים עליהם. מרבית המפגשים מתרחש בבתים פרטיים, חלקו בבתי קפה, חנויות ספרים ועוד. הרעיון צמח וצבר תאוצה בישראל מיוני 2013, ומאז התפשט למדינות נוספות ובהן: קנדה, אוסטרליה ועוד.

התפתחות המיזם[עריכת קוד מקור | עריכה]

בוק סרפינג נהגה על ידי הסופר רז ספקטור. בקיץ 2013 נערך מפגש בוק סרפינג הראשון בתל-אביב. במהלך השנה הראשונה נערכו כ-150 מפגשים, תחילה בתל אביב ובירושלים, ולאחר מכן בגליל העליון, חיפה והקריות, ואדי ערה ופרדס חנה, אזור השרון, רמת גן - גבעתיים, רחובות, ועוד. נכון ל-2016 מתקיימים בתל אביב כ 15-20 מפגשים בכל חודש, בישראל כולה כ-50 סרפים בחודש ממוצע וברחבי העולם עוד כ-15 סרפים נוספים. בסך הכל חברים בקבוצות באזורים שונים ברחבי הארץ למעלה מ-8,000 איש.

תחילה נערכו המפגשים במרחבים ציבוריים כגון בתי קפה וחנויות ספרים, ובהדרגה עברו לבתים פרטיים של המשתתפים. כמו כן, נערכים מפגשים גם בספריות עירוניות, מועדוני נוער ועוד. בזמן קיומו, הצליח בוק סרפינג להגיע לחלקים נרחבים באוכלוסייה ולהפגיש ביניהם. לדוגמה, התקיימו מפגשים בין רואים, עיוורים וכבדי ראייה במרכז מרש"ל המציע חוגים לעיוורים בתל-אביב, וכן מפגשים במועדונית של עמותת אנוש בירושלים המשלבים פגועי נפש. כיום מתקיימים בקביעות סרפים בחנויות של "סיפור חוזר"[1] ברחבי הארץ. כמו-כן, בהשראת בוק סרפינג, פיתח בית המדרש לציונות (מבית המכון לאסטרטגיה ציונית) אירועים חודשיים בשם "קריאה בתורות", כאשר שם הנושא קבוע מראש: ציונות.

רוב המפגשים בישראל הם בשפה העברית, אך הדבר נתון לשינוי וכיום נערכים מפגשים בארץ גם בערבית, אנגלית, ספרדית וצרפתית.

חוקים וכללים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המפגשים נקבעים מראש ולכל מפגש המשתתף מביא ומקריא טקסט שהוא משמעותי עבורו ויש לו מה לומר עליו. יש סרפים המוגדרים בנושא מסוים הידוע מראש למשתתפים. בין הנושאים בהם התקיימו מפגשים: שקט, שואה, חירות, אוכל, תיאטרון, התחלות, אהבה. לא לכל ה"סרפים" (מפגש בוק-סרפינג מכונה "סרף") יש נושא, בחלקם המשתתפים מוזמנים כאמור להביא כל טקסט שעולה על דעתם באופן חופשי ואקלקטי [2].

בכל מפגש נשמרים החוקים הבסיסיים:

  • המפגש (=סרף) כולל מנחה ועד 10 משתתפים בסך הכל.
  • בכל מפגש יהיה לפחות משתתף אחד שעדיין לא היה במפגש בוק סרפינג ואחד שאינו מוכר לשאר המשתתפים.
  • כל אחד מהנוכחים בבוק סרפינג מקריא טקסט כלשהו שבחר, שמשמעותי עבורו.
  • כל טקסט מתאים להקראה בתנאי שאורך הקטע המוקרא לא יעלה על עמוד וחצי של ספר (בערך 450 מילה). הטקסט יכול להיות פרוזה, שירה, מכתב, קטע מעיתון, פתק על המקרר או כל טקסט אחר.
  • המפגשים מוצעים לציבור ללא תשלום, ואין מאחוריהם כל אג'נדה פוליטית או דתית.

המפגש עצמו מתחיל בקריאת טקסט על ידי אחד המשתתפים. לאחר הקריאה, מתנהל דיון שיכול להתפתח לכיוונים שונים אודות הטקסט, ולאחריו המקריא הראשון מעביר את הקריאה לאחד המשתתפים האחרים, לבחירתו, וכך הלאה. בסוף הסבב הראשון יש הפסקה ובה מחליטים אם להמשיך לסבב הקראות נוסף.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ סיפור חוזר הינה רשת חנויות ספרים משומשים המתופעלת כולה על ידי משתקמים בתחום בריאות הנפש.
  2. ^ אמיר סומר, "בוקסרפינג": המפגש הביתי שישנה את חייכם, באתר http://www.nrg.co.il/, ‏23/11/2014

קטגוריה:חברה