יהודה זיסאפל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יהודה זיסאפל
יהודה זיסאפל (משמאל) ואחיו זהר
יהודה זיסאפל (משמאל) ואחיו זהר
לידה 1942 עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 10 במרץ 2024 (בגיל 82 בערך) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יהודה זיסאפל היה ממקימי תעשיית ההיי-טק הישראלית ומראשיה. נחשב לאחד הפילנתרופים המשפיעים ביותר בישראל, ותרומתו החשובה לחברה נוגעת בתחומים רבים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יהודה זיסאפל נולד בתל אביב בשנת 1942 להורים יוצאי פולין, שניהלו חנות נעליים ברחוב הרצל בעיר. מצעירותו ניגן בכינור ואף החזיק בביתו באוסף כינורות עתיקים. בתקופת שירותו הצבאי החל יהודה החל ללמוד הנדסת חשמל בטכניון. הוא השלים את התואר ראשון והשני בהנדסת חשמל מהטכניון, ותואר שני במנהל עסקים בפקולטה לניהול בית הספר למוסמכים,[1] באוניברסיטת תל אביב.

הוא נפצע במלחמת ששת הימים ובתום האשפוז החל יהודה לעבוד במוטורולה ישראל ושימש כמנהל מחלקת הנדסת מערכות בחברה.[2] בשנת 1975 הקים את "ביטקום סוכנויות", חברה פרטית קטנה, ששווקה מוצרי תקשורת. ביטקום, שלאחר מספר שנים שינתה את שמה ל"בינת תקשורת מחשבים",[3] ייצגה יצרנים בינלאומיים חשובים והייתה הראשונה שהשיקה טכנולוגיות תקשורת חדשניות בשוק הישראלי.

בתחילת 1982 הצטרף אליו אחיו זהר זיסאפל, ויחד הם פעלו לייצור ופיתוח מוצרי תקשורת בישראל ליצוא. "רד תקשורת מחשבים", החברה הראשונה שהקימו ביחד, היא הוותיקה בקבוצת רד-בינת. בשנים שבאו לאחר מכן נוספו למסגרת הקבוצה עוד 27 חברות היי-טק עצמאיות שהוקמו כדי לפתח, לייצר ולשווק מגוון רחב של מוצרים בתחום תקשורת הנתונים (בהן גם בינת תקשורת מחשבים).

נכון לשנת 2013, מנתה קבוצת רד-בינת 10 חברות ישראליות העוסקות בתקשורת נתונים. יהודה היה יו"ר רד תקשורת מחשבים, ובכל אחת מחברות הקבוצה משמש לפחות אחד מהם כחבר דירקטוריון.

בדצמבר 1991 הקימו יהודה ורעייתו נאווה, פרופסור לנוירוכימיה באוניברסיטת תל אביב, את חברת התרופות "נעורים" שמייצרת מלטונין בשחרור מושהה לטיפול בנדודי שינה, זאת לאחר מחקרים שערכה נאווה על השפעות המלטונין.[4] כמו כן הקימו האחים זיסאפל את חממת רד ביומד (RAD Bio-Med Incubator Ltd), חממה המספקת מקום, מימון ראשוני ושירותים שונים לפרויקטים בתחום הביו-רפואי.[5]

חוקרים של אוניברסיטת תל אביב מצאו ב-2012 כי האחים זיסאפל וקבוצת רד־בינת יצרו את הקרקע הפורייה ביותר עבור יזמים ישראלים: כ-56 יזמים סדרתיים יצאו מהקבוצות שהקימו האחים.[6]

בנו, רועי זיסאפל, הוא מנכ"ל רדוור, מקבוצת רד-בינת.

זיסאפל נפטר במרץ 2024.[7]

פילנתרופיה, הוקרה ופרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

האחים, יהודה וזהר זיסאפל, הקפידו על תרומה לקהילה על ידי החברות בהנהלתם: "עמותת רד"[8] של חברת רד תקשורת מחשבים מעניקה מדי שנה מאות מלגות לסטודנטים מצטיינים מעוטי אמצעים המתמחים בהנדסה ובמדעי המחשב. כמו כן, תורמת העמותה כל שנה כ-15 חדרי מחשבים לפנימיות ומוסדות חינוך אחרים לילדים ונוער בסיכון. "עמותת רד" אף עוסקת בהשאלת כלים מוזיקליים לתלמידים מצטיינים. בין השאר השאילה כינור גוארנרי דל גז'ו לכנר אקרט לורנצן, הנגן הראשי של התזמורת הסימפונית ראשון לציון.[9]

בחסות ארגון בוגרי הטכניון, שבראשו עמד יהודה שש שנים, יזמו האחים שני פרויקטים המנצלים את כישוריהם של בוגרי הטכניון כחונכים וכמורים לנוער מעוט יכולת בערים ובקהילות ברחבי הארץ. התוכנית, הקרויה "פועלים מ-3 ל-5" מיועדת לבני נוער ביישובי פריפריה בצפון ובדרום ישראל ונועדה לשפר את כישוריהם המתמטיים.[10] תוכנית "עיר מצוינת", שנחנכה ביוזמת יהודה בעיר בת ים, פועלת להשגת יעדים דומים מתוך התמקדות בבני נוער המתגוררים במרכז ישראל אך לומדים במסגרות חינוכיות החסרות את המשאבים הדרושים לטיפוח מצוינות. פרויקט נוסף שיהודה מקדם, קרוי "מהנדסים מהפריפריה", ומיועד לאפשר לחיילים קרביים בוגרי צה"ל מהפריפריה לשפר את הישגיהם ולהגיע להשכלה אוניברסיטאית מדעית.

בשנת 1994 קיבלו יהודה וזהר זיסאפל את פרס היזמות מבית הספר למנהל עסקים של אוניברסיטת תל אביב. בנימוקים לפרס נאמר כי הוא מוענק "מתוך הכרה בתרומתם החשובה של השניים ליזמות בישראל, לרוח היזמית החדשנית בתחומי הפיתוח, הייצור והייצוא של מוצרים ואספקת פתרונות לבעיות של תקשורת נתונים ועל יזמותם הטכנולוגית המשמשת מופת בישראל וברחבי העולם.

בשנת 2001 העניק לו הטכניון תואר דוקטור לשם כבוד.[11]

בשנת 2003 הונחה בטכניון אבן הפינה למרכז לננו-אלקטרוניקה ע"ש שרה ומשה זיסאפל בטכניון, הודות לתרומתם של האחים.[12][13]

בשנת 2005 קיבלו יהודה וזהר זיסאפל את פרס ההיי-טק של ישראל מהאגודה הישראלית להון סיכון (IVA),

בשנת 2007 קיבלו יהודה וזהר זיסאפל את פרס המצוינות בניהול עסקים גלובליים ע"ש מקס פרלמן מאוניברסיטת תל אביב.

בשנת 2022 העניק הטכניון לאחים יהודה וזהר זיסאפל את אות הטכניון "אות ההוקרה הגבוה ביותר שמעניק המוסד על מפעל חיים למען הטכניון ועל תרומה לקידום האנושות, רווחת העם היהודי ומדינת ישראל".[11]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יהודה זיסאפל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הפקולטה לניהול - בית הספר למוסמכים במינהל עסקים ע"ש רקנאטי
  2. ^ ב. לוי, 'מוטורולה' - 'שיתוף זמנים', על המשמר, 17 באוגוסט 1971
  3. ^ אתר האינטרנט הרשמי של בינת תקשורת מחשבים בע"מ
  4. ^ וינרב, גלי (2009-11-26). "נאוה זיסאפל: "יהיה קשה בארה"ב; זה כמו למכור שעוני קרטייה בהונג-קונג"". Globes. נבדק ב-2024-05-08.
  5. ^ וינרב, גלי (2014-04-06). "חממת רד ביומד גייסה 7 מיליון דולר לחברות-הבנות". Globes. נבדק ב-2024-05-08.
  6. ^ אתר למנויים בלבד מת זהר זיסאפל, יזם ומשקיע סדרתי, מאבות ההייטק הישראלי, באתר TheMarker‏, 20 במאי 2023
  7. ^ אסף גלעד, ‏יהודה זיסאפל, מבכירי ההייטק הישראלי, הלך לעולמו בגיל 82, באתר גלובס, 10 במרץ 2024
  8. ^ עמותת רד, באתר "גיידסטאר ישראל"
  9. ^ תוכניית "קאמרי בצהרי שישי" מ-15.10.10
  10. ^ יוסי הטוני, ‏"הדיגיטל – מהפכה משבשת, צונאמי לעומת מהפכות העבר", באתר "אנשים ומחשבים", 24 ביוני 2021
  11. ^ 1 2 לזכרו של יהודה זיסאפל ז”ל - Technion - Israel Institute of Technology, באתר Technion - Israel Institute of Technology -, ‏2024-03-10
  12. ^ "המטרה - לרתום את ההישגים המדעיים בתחום הננו ליישומים תעשייתיים שיתרמו לכלכלת ישראל". TheMarker. נבדק ב-2024-05-15.
  13. ^ הלך לעולמו אחד ממייסדי ההייטק הישראלי, באתר mynethaifa, ‏2024-03-11