לדלג לתוכן

חול צהוב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

חול צהוב, הוא קרקע בעלת כושר חלחול גבוה.

גרגרי החול הצהוב עפים בקלות עם הרוח ולכן נקראים "נודדים", את החול הצהוב ניתן למצוא לאורך חוף הים.

בישראל, בדרום הם יוצרים רצועה רחבה שהולכת ונעשית צרה ככל שמצפינים. החול נוצר מבליה של סלעי גרניט מהרי אתיופיה אשר מוסע על ידי הנילוס עד הים התיכון ועל ידי זרמים לחופי הארץ. החול הצהוב השתקע בחופי ישראל, מה שיצר רצועות חוף חוליות ונעימות לרחצה. אפרים סידון מתייחס לכך בספרו ״התנ״ך בחרוזים: מלכים״ על סיפור שלמה המלך ומלכת שבא, הוא כותב ״כאשר סיימה היא לחוד לו חידות והוא אותה ריצה, נתנה לו המלכה חול נעים לרחצה״. רכס הכרמל מהווה מחסום פיזי עבור החול הצהוב, ועל כן רצועת החוף מצפון לו היא רצועת כורכר סלעית, נטולת חול צהוב. הרוח מעיפה אותו לפנים הארץ.

נקודות מפתח על חול צהוב:

  1. הרכב: חול צהוב מורכב בעיקר מגרגרי קוורץ דקים עד בינוניים בגודלם. צבעו הצהבהב נובע מנוכחות תחמוצות ברזל (כמו למשל ליימוניט) המצפות את גרגרי החול.
  2. כושר חלחול גבוה: בשל גודל הגרגרים והמרווחים הגדולים יחסית ביניהם, לחול צהוב יש כושר חלחול גבוה מאוד. מים יכולים לחלחל במהירות דרך שכבות החול, מה שמקטין את הסיכון להצפות ולשלוליות על פני השטח.
  3. ניקוז מצוין: הודות לכושר החלחול הגבוה, החול הצהוב מספק ניקוז מצוין. זה הופך אותו לאידיאלי לשימושים כמו מצעים לגינון, משטחי ספורט ומגרשי גולף, שם ניקוז מהיר של מים חיוני.
  4. קיבולת מים נמוכה: למרות שהוא מחלחל מים במהירות, החול הצהוב מאופיין בקיבולת מים נמוכה. הוא אינו מסוגל לאגור כמויות גדולות של מים לאורך זמן, מה שיכול להוות אתגר לגידול צמחים באזורים שבהם זה החומר העיקרי בקרקע.
  5. דלות בחומרים מזינים: באופן כללי, לחול צהוב יש תכולה נמוכה של חומרים מזינים לצמחים. הוא נוטה להיות חומצי ודל במינרלים חיוניים, מה שמקשה על גידול צמחים ללא תוספי קרקע.
  6. שימושים: בגלל תכונותיו, חול צהוב משמש לעתים קרובות בבנייה (למשל, כבסיס לריצוף), בסינון מים, בתעשיית הזכוכית, ובספורט (כמו בחופי ים ומגרשי כדורעף).
  7. אתגרים סביבתיים: באזורים שבהם חול צהוב הוא חומר הקרקע העיקרי, כמו באזורים מדבריים מסוימים, ייתכנו אתגרים כמו בריחת נוטריינטים, סחיפה על ידי רוח ומים, והתייבשות מהירה של הקרקע.

הבנת תכונותיו של החול הצהוב, במיוחד כושר החלחול הגבוה שלו, חיונית לתכנון נכון של מערכות ניקוז, בניין ויישומים חקלאיים באזורים שבהם סוג קרקע זה נפוץ.

ערך זה הוא קצרמר בנושא גאולוגיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.