ויקיפדיה:ORES

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ORES היא מערכת לזיהוי אוטומטי של השחתות והערכה של כוונה טובה או רעה של עורכים. התוכנה שמאחורי המערכת משתמשת בבינה מלאכותית ובלמידת מכונה. הזיהויים שהמערכת עושה בשלב הראשון מתבססים על סיווג שנעשה על ידי עורכי ויקיפדיה אנושיים מנוסים (ר' ויקיפדיה:סיווג עריכות).

המערכת אינה מבצעת שחזורים אוטומטיים, אלא רק מסמנת עריכות חשודות בדף השינויים האחרונים. פעולות כמו שחזור, אזהרה, או חסימה צריכות להתבצע כרגיל על־די עורכים מנוסים עם שיקול דעת. המערכת רק מנסה לזהות עריכות שעשויות להיות בעייתיות.

אלה סוגי הזיהוי שהמערכת עושה כיום:

  • האם העריכה מזיקה? – עריכות שמסומנות בתור "ד" בשינויים הן עריכות שהמערכת העריכה שהן מזיקות לוויקי, כלומר שהן השחתות, בין אם הכוונה של העורך הייתה טובה או רעה.
  • האם הכוונה הייתה טובה? – לפעמים עורכים עושים עריכה מזיקה למרות שהייתה להם כוונה טובה. זה יכול לקרות בגלל שגיאת הקלדה בתום לב, חוסר ניסיון, חוסר היכרות עם סגנון הכתיבה המקובל בוויקי, ומסיבות אחרות. גם הזיהוי הזה אינו ודאי, ועל המנטר להפעיל שיקול דעת ולהחליט האם הכוונה אכן הייתה טובה או לא. אם הכוונה הייתה טובה, יש לגלות יותר סובלנות בשחזור ובאזהרה ובמיוחד בהסבר הפעולות האלו לעורך שעשה אותן.

אפשר להציג רק עריכות חשודות באמצעות לחיצה על „הסתרת עריכות שכנראה טובות” בדף השינויים האחרונים.

מכיוון שמדובר במערכת חדשה ועל בינה מלאכותית, הזיהוי לעולם אינו ודאי: ייתכן שעריכות שמסומנות בתור חשודות ("ד" בשינויים אחרונים) אינן כאלה, וייתכן גם שעריכות שכן מזיקות לא יהיו מסומנות בתור כאלה. עם הזמן המערכת צפויה להשתפר.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור]