אני חולם על נעמי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עטיפת האלבום "אני חולם על נעמי", כללה מבחר משירי "חדוה ודוד" ובהם השיר

אני חולם על נעמי הוא שירם המפורסם של הצמד "חדוה ודוד" (חדוה עמרני ודוד טל (רוזנטל)). השיר זכה בפסטיבל הזמר הבינלאומי של טוקיו (אנ') בשנת 1970 וכך התפרסם בישראל וביפן.

יצירת השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1970 פנה הצמד חדוה ודוד אל המלחין והמעבד הישראלי דוד קריבושי שבאותם הימים כתב לחן שמצא חן בעיניהם לפרסומת "קפה עלית". הוא הסכים וחיבר המשך ללחן.

הצמד חדוה ודוד פנו אל הפזמונאית והמשוררת הישראלית תרצה אתר כדי שזו תכתוב מילים למנגינה. אתר כתבה את השיר והוא הוקלט.

דוד קריבושי נסע עם סליל ההקלטה בווספה שלו לרדיו. ברמזור אדום פגש אותו האמרגן דני בן אב וביקש ממנו שיר, שלא הושמע עדיין, לפסטיבל שירים בינלאומי חדש בטוקיו. דוד בהחלטה של רגע נתן לו את הסליל. הצמד הופיע עמו בפסטיבל טוקיו וזכה להצלחה מסחררת ביפן. את מילות השיר כתבה אתר על נעמי וילן, בת זוגו דאז של בנה החורג איל, אותה אהבה מאוד. השיר זכה במקום ראשון בפסטיבל הזמר ביפן. השיר נחל הצלחה רבה ביפן לאחר שתורגם ליפנית (ביפנית: ナオミの夢, naomi no yume). אומדן המכירות של השיר ביפנית עמד על מאות אלפי עותקים, היקף מכירות שנחשב גדול עבור זמרים לא-יפנים. אז הגיעה ההצלחה גם לישראל, ובמצעד הפזמונים ה'תשל"א (1971) של קול ישראל זכה השיר במקום השני.

בשנת 2011 התמודד השיר בתחרות שירי שבת עברית ברדיו 103FM בתור אחד מ-100 השירים העבריים האהובים ביותר.

פרקי השיר ותכניו[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר המחורז כולל תשעה בתים. בבית הראשון מתאר הדובר את מקומה של נעמי, אהובתו, בחלומותיו. הוא מדמה את המחשבות עליה למוזיקה מטפורית המפארת אותה:

כלי נשיפה ומיתרים סובבים בחלומי
שרים שירי תהילה לך
כן, שירי תהילה נעמי
נעמי, אני - שלך

בבתים הבאים, דמותה של נעמי חורגת כביכול מעולם המחשבות הפנימי והוא רואה את אהובתו בכל אתר ואתר בין שהוא ממשי או מדומיין, כך למשל בבית השני:

וברחוב הרמזורים כל הזמן רק אדומים
כל התנועה מחכה לך
פפם פפם - רק לך נעמי
כל העיר הזאת - שלך


גרסאות כיסוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1995 יצאה גרסת כיסוי של השיר בביצועה של הזמרת ליאורה והופיעה באלבומה "עצב ושמחה" שנה לאחר מכן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]