ONE ZERO – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
←‏פתיח: עריכה
זה לא נכון שאין לבנק שם. כרגע, זה השם הרשמי ברשם החברות
שורה 1: שורה 1:
הבנק הדיגיטלי הוא בנק חדש בתהליכי הקמה, שקיבל רישיון לפעול כבנק<ref>{{קישור כללי|כתובת=https://www.boi.org.il/he/NewsAndPublications/PressReleases/Pages/24-09-2019.aspx|כותרת=בנק ישראל - הודעות לעיתונות - בנק ישראל אישר הקמה של בנק חדש|אתר=www.boi.org.il|תאריך_וידוא=2020-08-26}}</ref> בדצמבר 2019, לראשונה אחרי למעלה מ־40 שנה. [[בנק ישראל]] העניק רישיון לבנק נוסף<ref>{{קישור כללי|כתובת=https://www.boi.org.il/he/NewsAndPublications/PressReleases/Pages/3-6-18.aspx|כותרת=בנק ישראל - הודעות לעיתונות - הסרת חסמי הכניסה בענף הבנקאות נמשכת: בנק ישראל מפרסם מדיניות להקמת בנק חדש והנחיות למבקש רישיון|אתר=www.boi.org.il|תאריך_וידוא=2020-08-26}}</ref> מתוך רצון לחולל תחרות במערכת הבנקאית הריכוזית<ref>{{קישור כללי|כתובת=https://www.boi.org.il/he/NewsAndPublications/PressReleases/Pages/7-4-2020a.aspx|כותרת=בנק ישראל - הודעות לעיתונות - הודעה משותפת לעיתונות: ממשיכים ביישום הרפורמה המובלת על ידי משרד האוצר ובנק ישראל להגברת התחרותיות בענף הבנקאות|אתר=www.boi.org.il|תאריך_וידוא=2020-08-26}}</ref>. הבנק העתידי יופעל על ידי חברת "הבנק הדיגיטלי הראשון", והשקתו צפויה ברבעון האחרון של 2021.
'''הבנק הדיגיטלי הראשון (בהקמה) בע"מ''' הוא בנק חדש בתהליכי הקמה, שקיבל רישיון לפעול כבנק<ref>{{קישור כללי|כתובת=https://www.boi.org.il/he/NewsAndPublications/PressReleases/Pages/24-09-2019.aspx|כותרת=בנק ישראל - הודעות לעיתונות - בנק ישראל אישר הקמה של בנק חדש|אתר=www.boi.org.il|תאריך_וידוא=2020-08-26}}</ref> בדצמבר 2019, לראשונה אחרי למעלה מ־40 שנה. [[בנק ישראל]] העניק רישיון לבנק נוסף<ref>{{קישור כללי|כתובת=https://www.boi.org.il/he/NewsAndPublications/PressReleases/Pages/3-6-18.aspx|כותרת=בנק ישראל - הודעות לעיתונות - הסרת חסמי הכניסה בענף הבנקאות נמשכת: בנק ישראל מפרסם מדיניות להקמת בנק חדש והנחיות למבקש רישיון|אתר=www.boi.org.il|תאריך_וידוא=2020-08-26}}</ref> מתוך רצון לחולל תחרות במערכת הבנקאית הריכוזית<ref>{{קישור כללי|כתובת=https://www.boi.org.il/he/NewsAndPublications/PressReleases/Pages/7-4-2020a.aspx|כותרת=בנק ישראל - הודעות לעיתונות - הודעה משותפת לעיתונות: ממשיכים ביישום הרפורמה המובלת על ידי משרד האוצר ובנק ישראל להגברת התחרותיות בענף הבנקאות|אתר=www.boi.org.il|תאריך_וידוא=2020-08-26}}</ref>. הבנק העתידי יופעל על ידי חברת "הבנק הדיגיטלי הראשון", והשקתו צפויה ברבעון האחרון של 2021.


הבנק הוקם על ידי [[מריוס נכט]], ממייסדי חברת [[צ'ק פוינט]] ופרופ' אמנון שעשוע, שותף מייסד של חברת [[מובילאיי]] ופרופסור למדעי המחשב ב[[האוניברסיטה העברית בירושלים|אוניברסיטה העברית בירושלים]]. יו"ר דירקטוריון הבנק הוא [[שוקי אורן]], בעבר [[החשב הכללי (ישראל)|החשב הכללי]] במשרד האוצר, שהחל לכהן בתפקיד באוגוסט 2019. מנכ"ל הבנק הוא גל בר דעה שליווה את המיזם מתחילת 2019 ומונה למנכ"ל בספטמבר 2019.
הבנק הוקם על ידי [[מריוס נכט]], ממייסדי חברת [[צ'ק פוינט]] ופרופ' אמנון שעשוע, שותף מייסד של חברת [[מובילאיי]] ופרופסור למדעי המחשב ב[[האוניברסיטה העברית בירושלים|אוניברסיטה העברית בירושלים]]. יו"ר דירקטוריון הבנק הוא [[שוקי אורן]], בעבר [[החשב הכללי (ישראל)|החשב הכללי]] במשרד האוצר, שהחל לכהן בתפקיד באוגוסט 2019. מנכ"ל הבנק הוא גל בר דעה שליווה את המיזם מתחילת 2019 ומונה למנכ"ל בספטמבר 2019.

גרסה מ־18:56, 30 באוגוסט 2020

הבנק הדיגיטלי הראשון (בהקמה) בע"מ הוא בנק חדש בתהליכי הקמה, שקיבל רישיון לפעול כבנק[1] בדצמבר 2019, לראשונה אחרי למעלה מ־40 שנה. בנק ישראל העניק רישיון לבנק נוסף[2] מתוך רצון לחולל תחרות במערכת הבנקאית הריכוזית[3]. הבנק העתידי יופעל על ידי חברת "הבנק הדיגיטלי הראשון", והשקתו צפויה ברבעון האחרון של 2021.

הבנק הוקם על ידי מריוס נכט, ממייסדי חברת צ'ק פוינט ופרופ' אמנון שעשוע, שותף מייסד של חברת מובילאיי ופרופסור למדעי המחשב באוניברסיטה העברית בירושלים. יו"ר דירקטוריון הבנק הוא שוקי אורן, בעבר החשב הכללי במשרד האוצר, שהחל לכהן בתפקיד באוגוסט 2019. מנכ"ל הבנק הוא גל בר דעה שליווה את המיזם מתחילת 2019 ומונה למנכ"ל בספטמבר 2019.

הבנק מונה, נכון לאוגוסט 2020, כ-70 עובדים וממשיך לגייס עובדים חדשים בתחומי הבנקאות והטכנולוגיה. משרדי הבנק נמצאים ברחוב עמינדב 3 בת"א.

הקמת הבנק

הבנק הדיגיטלי הראשון הוקם על בסיס הרצון של בנק ישראל, הפיקוח על הבנקים ומשרד האוצר להסרת החסמים והגברת התחרות במערכת הבנקאית הריכוזית.

ביוני 2015 הוקמה "הועדה להגברת התחרותיות בשירותים הבנקאים והפיננסיים", ועדה בראשה עמד דרור שטרום, בעבר הממונה על ההגבלים העסקיים.

במסגרת עבודת הוועדה התעורר הצורך בהקמתו של גוף מתחרה לבנקים המסורתיים בישראל. בנק ישראל, שנציגיו היו חברים בוועדה, פרסם ביוני 2016 טיוטה שהציגה לראשונה מדיניות חדשה של הפיקוח על הבנקים להסרת חסמי כניסה ומתווה להקמתו של בנק חדש בישראל, זאת כמהלך המשך לצוות בחינת הגברת התחרותיות בענף הבנקאות ("ועדת זקן") שהציגה את מסקנותיה במרץ 2013.

אחת ההמלצות המרכזיות הייתה הפחתת החסמים הרגולטורים לכניסת בנקים חדשים כחלק מהרצון לתרום להגברת התחרות במערכת הבנקאית. במסגרת זו פרסם בנק ישראל שורה של הקלות ובהן הפחתת רף ההון העצמי שנדרש לבנק, שיעורי הלימות הון נמוכים יותר מאלו החלים על הבנקים הקיימים. בנוסף במסגרת המלצות וועדת שטרום נקבע כי המדינה תסייע לבנקים חדשים במימון שירותי מחשוב[4].

בהתאם, במרץ 2019, משרד האוצר בחר בענקית הטכנולוגיות ההודית, TATA, דרך חברת הבת שלה TCS, להקים לשכת שירותי מחשוב בנקאיים ממלכתית[5], שתהווה פתרון לאחד החסמים הכבדים ביותר העומדים בפני הקמתו של בנק חדש בישראל.

פעילות הבנק

הבנק הדיגיטלי הראשון יציע את מגוון השירותים שמציעים שאר הבנקים בישראל, לרבות שירותי עו"ש, כרטיסי אשראי, העברות מט״ח, שירותי קניה ומכירה של ניירות ערך, פיקדונות והלוואות והכל על בסיס טכנולוגיה מתקדמת המבוססת בין היתר על בינה מלאכותית וביג דאטה. בשלב הראשון יינתנו השירותים למשקי בית ועצמאים. פעילות הבנק תתבצע באופן דיגיטלי מלא וללא סניפים.

בדומה לכל הבנקים בישראל, הבנק הדיגיטלי הראשון פועל בכפוף לפיקוח על הבנקים. בנק ישראל הקצה לו קוד בנק שמספרו 18[6]. בספטמבר 2019 אישר בנק ישראל את הקמת הבנק והעניק לו רישיון[7], לאחר שסיים הליך בדיקה מקיף ובכלל זה בדיקת כשירות, יושר, יושרה וחוסן פיננסי של היזמים. חדוה בר, המפקחת על הבנקים, אמרה אז "יש שחקן חדש ואני מעריכה שיווצר לחץ תחרותי והציבור כבר יתחיל להרגיש אותו בדרכים שונות. בין אם בשירות טוב יותר, בחדשנות, יחס אישי ועמלות".

בינואר 2020 עדכן הבנק הדיגיטלי את בנק ישראל כי השלים את ההתקשרות עם TCS להקמת תשתית המחשוב של הבנק[8], והודיע כי החל בגיוס צוות ההנהלה של הבנק - המורכבת מאנשי בנקאות וטכנולוגיה מנוסים - וכי הוא צפוי להתחיל לפעול כבר ברבעון האחרון של 2021.

חתימה על התקשרות עם חברת ישראכרט, מאי 2020. צילום: רועי קציר.

במאי 2020 מכר מריוס נכט את אחזקותיו בבנק לפרופ' אמנון שעשוע, זאת על רקע רצונו להתרכז בפעילותו בתחום הבריאות והביומד[9]. במסגרת ההסכמות בין השניים רכש שעשוע מנכט את מלוא מניותיו בגרעין השליטה בבנק והפך לבעל השליטה היחיד תוך שהוא מקבל על עצמו את כל הכרוך בכך ובכלל זה השקעה של 30 מיליון דולר נוספים ובסך הכל השקעה כוללת של 60 מיליון דולרים.

בסמוך, הודיע הבנק כי הוא משלים את תהליך הצטרפותו כחבר הבורסה לניירות ערך בת"א וכן את ההתקשרויות הנדרשות כדי לאפשר ללקוחותיו מסחר בבורסות נוספות בעולם.

באותו החודש חתם הבנק על שיתוף פעולה עם חברת כרטיסי האשראי הגדולה בישראל, ישראכארט, להנפקה משותפת של כרטיסי אשראי ללקוחות הבנק הדיגיטלי[10]. כרטיסי האשראי שיונפקו ללקוחות הבנק יהיו מבית ענקית הסליקה העולמית MasterCard. במקביל, הבנק חתם על הסכם עם דפוס "בארי" להפקת פנקסי צ'קים ללקוחות הבנק.

בנקים דיגיטליים בעולם

במדינות רבות בעולם החלו לפעול בשנים האחרונות בנקים דיגיטליים (לעיתים נקראים Challengers או Neobanks) שמאתגרים את המודלים הבנקאיים המסורתיים והמיושנים. אנגליה נחשבת למובילה בתחום הבנקאות הדיגיטלית עם תמיכה מדינתית ורגולטורית חזקה ובמדינות נוספות בעולם הולכים הבנקים הדיגיטליים וצוברים תאוצה ומאיימים על מודל הבנקאות המסורתי.

היתרון הגדול של בנקים אלו הן תשתיות טכנולוגיות חדשות ומתקדמות שמאפשרות איסוף מידע ממגוון רחב של מקורות, שימוש בבנקאות פתוחה, ביצוע ניתוח מהיר וחכם, ויצירת ערך בזמן אמת ללקוחות באמצעות תובנות, מודלי ניהול סיכונים מתקדם ועוד.

משבר הקורונה, רק העצים את כניסתם של הבנקים הדיגיטליים למגרש התחרותי, כאשר הסגרים שהוטלו על מדינות ברחבי העולם הקשו על הלקוחות להגיע לסניפי הבנק והגבירו את הצורך בפתרונות דיגיטליים. האצת הצורך במענה פיננסי דיגיטלי חיזק את כוחם ונחיצותם של הבנקים הדיגיטליים והאיץ גיוס השקעות חדשות להמשך צמיחתם. בין הבנקים הבולטים: N26, Starling bank ו- Monzo הבריטים, Nubank מברזיל ו- Bunq ההולנדי.

ראו גם

הערות שוליים

  1. ^ בנק ישראל - הודעות לעיתונות - בנק ישראל אישר הקמה של בנק חדש, באתר www.boi.org.il
  2. ^ בנק ישראל - הודעות לעיתונות - הסרת חסמי הכניסה בענף הבנקאות נמשכת: בנק ישראל מפרסם מדיניות להקמת בנק חדש והנחיות למבקש רישיון, באתר www.boi.org.il
  3. ^ בנק ישראל - הודעות לעיתונות - הודעה משותפת לעיתונות: ממשיכים ביישום הרפורמה המובלת על ידי משרד האוצר ובנק ישראל להגברת התחרותיות בענף הבנקאות, באתר www.boi.org.il
  4. ^ "האוצר נחוש לעודד בנקים חדשים: יסבסד את מערכות המחשוב". TheMarker. נבדק ב-2020-08-27.
  5. ^ נבחרה זוכה במענק להקמת לשכת שירותי מחשוב בנקאיים, באתר GOV.IL
  6. ^ בנק ישראל - הודעות לעיתונות - הקצאת קוד בנק מספר 18 לבנק הדיגיטלי החדש, באתר www.boi.org.il
  7. ^ חזי שטרנליכט ואורי גלאור, בנק ישראל אישר את הקמת הבנק הדיגיטלי של אמנון שעשוע ומריוס נכט, באתר כלכליסט - www.calcalist.co.il, ‏2019-09-24
  8. ^ רחלי בינדמן, הבנק הדיגיטלי החדש צפוי להתחיל לפעול במחצית השנייה של 2021, באתר כלכליסט - www.calcalist.co.il, ‏2020-01-26
  9. ^ רון שטיין, מריוס נכט פורש מהבנק הדיגיטלי שייסד ומעביר מניותיו לאמנון שעשוע, באתר גלובס, ‏2020-05-06
  10. ^ הבנק הדיגיטלי יקבל מישראכרט הנפקה ותפעול של כרטיסי אשראי, באתר גלובס, ‏2020-05-19